De onderwerpen die op de agenda staan van deze commissie zijn:

  • de kennis mismatch tussen wat opleidingen opleveren en waar bedrijven behoefte aan hebben,
  • het bereiken van andere opleidingen/faculteiten,
  • het kennisniveau van ons eigen werkveld, en
  • de betrokkenheid van GeoBusiness bij lange termijn onderzoek.

Voor meer informatie hierover en over de activiteiten van deze commissie kunt u mailen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Voorzitter:

Jan Willem van Eck (Esri)

Vanuit het bestuur:

Robert Voûte (CGI Nederland)

Leden:

Camille van der Harten (GeoBusiness Nederland)

Douwe Blanksma (Ruimteschepper) - agendalid

Fred Janssen (Facto Geo)

René Bruinink (Geodan)

Willemijn Simon van Leeuwen (GeoFort)

Jeroen van Heeswijk (Voort BV)

Dirk Voets (Imagem)

Op initiatief van de Commissie Onderzoek en Onderwijs van GeoBusiness Nederland zijn vrijdag 2 februari 2018 vertegenwoordigers van 16 bedrijven aan de slag gegaan met het formuleren van aanbevelingen om het ‘geo-onderwijs’ in Nederland te verbeteren en beter te laten aansluiten op de vraag vanuit het werkveld.

Een van de speerpunten van de Commissie Onderzoek en Onderwijs in 2018 is gericht op het beter laten aansluiten van het ‘geo’-onderwijs op de vraag en behoefte vanuit het werkveld. Daarom neemt de commissie het initiatief om vanuit het bedrijfsleven input te geven aan het ontwikkelen van een aantal modules en bouwstenen om de noodzakelijke basiskennis voor de verschillende aspecten van geodesie en geo-informatie te borgen, zowel in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs en het voortgezet onderwijs.

20180202 Werksessie

Tijdens de werksessie is input te verzameld voor deze te ontwikkelen modules en bouwstenen. Dit wordt nu verwerkt voor drie niveau's: MBO, HBO en WO onderwijs. De input kan worden gebruikt door onderwijsinstellingen op het curiculum aan te scherpen en specifieke modules te ontwikkelen die aansluiten bij de behoefte uit het werkveld.

Download hier het rapport met de aanbevelingen vanuit de werksessie.