Image
01 augustus 2007
Een afvaardiging van het BGI bestuur sprak onlangs met Harry Otten van Meteo Consult. Dit Wageningse weerbedrijf, nummer Een afvaardiging van het BGI bestuur sprak onlangs met Harry Otten van Meteo Consult. Dit Wageningse weerbedrijf, nummer één in Europa, strijdt al jaren voor een verhoogde toegankelijkheid van publieke meteorologische gegevens voor commerciële service providers, en heeft daarmee gelijksoortige belangen als het BGI. Ook heeft Meteo Consult regelmatig te maken met oneerlijke concurrentie van overheidsorganen die zich op de commerciële toer begeven, door met door de belastingbetaler gefinancierde meteorologische data toegevoegde waarde producten te maken of diensten aan te bieden. Ook dit is voor het BGI bekend terrein. Meteorologische data en geo-data zijn vergelijkbaar in de zin dat beide zeer kostbaar zijn om te verzamelen, grensoverschrijdend zijn, en veelal door overheden worden ingewonnen. Voor meteo-data komt daar nog bij dat actualiteit en continuïteit zeer belangrijk zijn. Het weer verandert immers met de seconde. Verder heeft meteo-data natuurlijk ook een geografische component en kunnen ontelbare combinaties van meteo en geo interessante toegevoegde waarde producten opleveren. Het was een vruchtbaar gesprek en leverde voor het BGI enkele waardevolle do’s en don’t’s op bij het betreden van de politieke- en overheidsarena.