Geo-Info Xchange: verbreding en professionalisering van het GIN-congres
18 september 2009
Op 2 en 3 december 2009 vindt de nieuwe vakbeurs Geo-Info Xchange plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Geo-Info Xchange is de combinatie van het GIN-congres met een uitgebreide vakbeurs. Voor de organisatie van de nieuwe beurs hebben GIN, VNU Exhibitions Europe en GeoBusiness Nederland de handen ineen geslagen. De belangrijkste focus bij de organisatie van het nieuwe vakevenement is het cre Op 2 en 3 december 2009 vindt de nieuwe vakbeurs Geo-Info Xchange plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Geo-Info Xchange is de combinatie van het GIN-congres met een uitgebreide vakbeurs. Voor de organisatie van de nieuwe beurs hebben GIN, VNU Exhibitions Europe en GeoBusiness Nederland de handen ineen geslagen. De belangrijkste focus bij de organisatie van het nieuwe vakevenement is het creëren van verbreding en professionalisering binnen de geo-informatiesector. Met de nieuwe formule krijgt het welbekende GIN-congres niet alleen een nieuw jasje, maar zelfs een compleet nieuwe outfit aangemeten.
[b]Krachten bundelen[/b]
De doelstelling van het nieuwe concept is tweeledig. Het voor GIN-leden vertrouwde GIN- congres blijft bestaan terwijl de toevoeging van het beurselement er tegelijkertijd voor zorgt dat er vooral ook nieuwe bezoekersdoelgroepen worden aangetrokken. Deze verbreding van het concept maakt het vakevenement aantrekkelijker voor zowel bezoekers en (potentiële) exposanten. Partners VNU Exhibitions Europe, GIN en GeoBusiness Nederland werken hierin nauw samen. Er wordt onder meer gebruik gemaakt van de omvangrijke bezoekersdatabase van VNU Exhibitions om de verbreding te bewerkstelligen. Ook zetten de drie partners hun medianetwerk in om via vakbladen in verschillende marktsegmenten Geo-Info Xchange onder de aandacht te brengen. Daarnaast brengt VNU Exhibitions als professionele beursorganisator een gereedschapskist vol marketingtools voor exposanten mee. Congres en beurs overlappen elkaar slechts gedeeltelijk, waardoor beide onderdelen de volle aandacht van de bezoeker zullen krijgen. Ook de prijs zal geen drempels opwerpen: het evenement is namelijk gratis toegankelijk.
[b]Geo verbreedt![/b]
Ook het congresprogramma straalt verbreding uit. De keynotes zijn aansprekende persoonlijkheden met de juiste mix uit bedrijfsleven, overheid en onderwijs. GeoBusiness voorzitter Ed Nijpels en Google-goeroe Ed Parsons kennen de kracht en toepassingsmogelijkheden van geo als geen ander en weten dat ook te verkopen. Sybilla Dekker, als nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht van het Kadaster en Saskia Borgers, als nieuwe pSG VROM verantwoordelijk voor de geo-informatie in Nederland, laten een fris geluid horen vanuit het publieke deel van de sector. En last but not least maakt Elise van der Wulp van de Stichting Arbeidsmarkt Geo met de GO GEO campagne aankomend talent enthousiast voor een geo-carrière. De parallelsessies in het congresprogramma vormen ook een goede balans tussen inhoud en toepassing. Voor de nieuwe bezoekersdoelgroepen zijn er sessies rondom de thema’s financiële dienstverlening en geo-marketing, social networks, milieu en landbouw en bouw-infra-nuts. Voor de geo-professionals zijn er sessies rondom de thema’s inwinning, beheer, visualisatie en opleiden/detacheren/adviseren. Voor het volledige programma, met een toelichting op de verschillende presentaties, zie: [url=http://www.geoinfoxchange.nl]www.geoinfoxchange.nl[/url].
Geo-Info Xchange is dé kans voor de geo-sector om over de grenzen heen te kijken. Juist in mindere financiële tijden zijn bedrijven in alle sectoren op zoek naar manieren om kosten te besparen. Geo-informatie producten en –diensten kunnen daarbij bij uitstek helpen. Precision farming voor de agrariër, routeoptimalisatie voor de logistiek dienstverlener, infraroodbeelden voor de milieudienst, woningwaardeontwikkeling voor de hypotheekverstrekker, en ga zo maar door. Geo-Info Xchange geeft de bezoeker antwoord op de vraag ‘Wat kan geo voor ú betekenen?’