Image
09 november 2009
Op dinsdag 3 november organiseerde GeoBusiness Nederland haar halfjaarlijkse algemene ledenvergadering met aansluitend een themabijeenkomst over Op dinsdag 3 november organiseerde GeoBusiness Nederland haar halfjaarlijkse algemene ledenvergadering met aansluitend een themabijeenkomst over ‘Innovaties in inwinning’.
Voor een goedgevulde zaal in het prachtige Fort Voordorp, onderdeel van de nieuwe Hollandse Waterlinie, opende Theo Thewessen, bestuurslid bij GeoBusiness, de themabijeenkomst.

[b]Multisensor inwinning[/b]
Jolle Jelle de Vries van Geomaat en Maarten Boomers van Fugro benadrukten met hun presentatie vooral het belang van het managen van de klantverwachting. Het belang van het slim combineren van met diverse technieken ingewonnen informatie stond daarbij centraal. Voor de leveranciers van diensten is het op de markt brengen van deze innovatieve producten een flinke commerciële uitdaging, omdat ze vaak een hele korte productlevenscyclus hebben. De sprekers benadrukten dat je met deze nieuwe ontwikkelingen in de processen van de klant moet duiken en dat je tevens vooruitstrevende klanten nodig hebt die deze techniek willen adopteren.

[b]Grondradar[/b]
Han Limburg van Medusa, tevens voorzitter van de nieuwe commissie grondradar, hield een presentatie over de verschillende mogelijkheden van grondradar. Belangrijke kenmerken van deze techniek zijn onder meer de grote nauwkeurigheid waarmee wordt gemeten en de hogere informatiedichtheid. Daarbij is deze techniek relatief goedkoop. Han maakte een onderscheid in ondiepe en diepe geofysica en merkte daarbij op dat er sinds kort een hernieuwde belangstelling is voor de ondiepe geofysica, het domein van de grondradar. De WION is hiervoor een belangrijke accelerator. Grondradar is makkelijk te gebruiken, mits vooraf goed is nagedacht over hoe de techniek wordt ingezet. Met grondradar kun je meer in kaart brengen dan ondergrondse kabels en leidingen. De techniek wordt momenteel bijvoorbeeld veel gebruikt in de wegenbouw. Het innovatieve in de grondradartechniek zit hem vooral in de combinatie en integratie met andere meetsystemen.

[b]User generated content[/b]
Henk Hoff, bestuurslid van de Open Street Map Foundation, hield een levendige voordracht over Open Street Map (OSM), een prachtig voorbeeld van user generated content. Dit is een innovatieve manier van inwinnen waarbij het niet gaat om de techniek waarmee je de informatie inwint, maar om de community die de informatie inwint. Open Street Map is een vrij beschikbare wereldkaart. Het is een soort geografische Wikipedia waar iedereen aan kan meedoen. Naast geregistreerde inwinners heeft OSM andere bronnen: luchtfoto’s beschikbaar gesteld door Yahoo, vrije (overheids)databronnen en datadonaties van commerciële bedrijven. Henk liet zien dat de kaarten die met de informatie van de geregistreerde inwinners worden gemaakt informatief of misschien zelfs informatiever zijn omdat de inwinner de informatie erop zet die hij of zij belangrijk vindt en vaak in staat is dit gedetailleerd te doen omdat het meestal zijn of haar woonomgeving betreft. OSM heeft momenteel 180.000 geregistreerde inwinners wereldwijd. Inwinners houden kosteloos en vrijwillig de wereldkaart bij. Aan het slot van zijn betoog trok Henk een parallel met de traditionele encyclopedieën en Wikipedia: hoe zal het aflopen met de “traditionele” commerciële wegenkaarten?

[b]Demo-borrel[/b]
De demo-borrel die na afloop zowel binnen als buiten plaatsvond was ingericht als een lopend buffet langs innovatieve 3D-inwintechnieken, geserveerd door de leden van GeoBusiness Nederland: Delta Marking, Geomaat, Topcon, Grontmij, Geocopter, Medusa, M.J. Oomen, Fugro, G-tec en Cable Tracks zorgden voor een bonte verzameling aan rijdende en varende grondradars, rijdende laserscanners, riooldetectiesystemen en een onbemande helikopter.

Voor de presentaties zie [url=http://www.geobusiness.nl/documenten13/presentaties]downloads/ presentaties[/url]