Image
12 november 2009
Op initiatief van Connekt en GeoBusiness Nederland had op woensdag 11 november 2009 in Theater Blauw op het congres ICT & Logistiek, een seminar plaats over het gebruik van geo in de logistieke sector. Een voorbeeld hiervan is het project RITS. Oftewel Reistijdverwachting In TransportmanagementSystemen. Op initiatief van Connekt en GeoBusiness Nederland had op woensdag 11 november 2009 in Theater Blauw op het congres ICT & Logistiek, een seminar plaats over het gebruik van geo in de logistieke sector. Een voorbeeld hiervan is het project RITS. Oftewel Reistijdverwachting In TransportmanagementSystemen. Met dit project , dat loopt van 2010 – 2015, wordt beoogd om de files te omzeilen met een intelligent planningsysteem.
Sprekers op dit seminar waren Ir. Rob Bieling; algemeen directeur van Falkplan Andes Holding BV, Thierry Verduijn van de Verkeersonderneming en Joep Aerts van Den Hartogh Logistics.

[b]Rob Bieling [/b] vertelt met sprekende voorbeelden en een illustratieve power point presentatie een en ander over de achtergrond, evolutie en revolutie van geo-data. Hij sluit zijn betoog af met de wijze woorden: ‘Don’t panic; geography is complex, but we are trained professionals’.

[b]Thierry Verduijn[/b] van de verkeersonderneming begint zijn verhaal aansluitend op dat van Rob, met de opmerking dat voor wat het betreft het Rits - project de verkeersonderneming nog met de evolutie bezig is. Vervolgens geeft hij uitleg over de start, voortgang en mogelijke deelname aan het project RITS (Reistijdverwachting In TransportmanagementSystemen). Het project loopt van 2010 – 2015. Twee consortia bestaande uit vrachtvervoerders waarvan den Hartogh er een is, zijn per 1 oktober 2009 van start gegaan.
De verkeersonderneming is een samenwerkingsorganisatie van de gemeente en stadsregio Rotterdam, Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam. Zij heeft als opdracht het fileprobleem op en rond de A15 in het Rotterdamse Havengebied te verminderen. Het doel is maximale reistijd tussen Vaanplein en Maasvlakte van 38 minuten. Dit kan worden bereikt door een 20% reductie van het spitsverkeer.
RITS zorgt ervoor dat planners en chauffeurs beschikken over actuele en betrouwbare informatie over reistijden, ook tijdens de spits. Hierdoor kunnen ritten beter worden gepland en files worden vermeden. Ook worden aankomsttijden van vrachtwagens bij klanten, terminals of distributiecentra nauwkeuriger en betrouwbaarder.
De voordelen van rits zijn: realistische reistijden, betere planning, meer inzicht in knelpunten, kosten van ritten nauwkeuriger in beeld, meer zekerheid voor planners en chauffeurs en kostenbesparing.

[b]Joep Aerts [/b] van Den Hartogh Logistics, deelnemer aan de pilot van RITS, legde uit hoe Den Hartogh Logistics de reistijdverwachtingen in de planning wil gaan gebruiken en welke voordelen zijn bedrijf daarmee denkt te behalen.
Joep noemt als voordelen dat het hiermee mogelijk is om beter te plannen, de klant te informeren, en voor de chauffeur om te navigeren.
Er zijn nog vragen uit de zaal onder meer over een kosten baten analyse, is die er? En waar komt de data vandaan die in dit project wordt gebruikt?
Het blijkt lastig om een kosten baten analyse voor dit project te maken. Omdat de voordelen vooral ‘soft benefits’ zijn; denk aan een betere klantrelatie en het beter kunnen begeleiden van de chauffeurs.
De data wordt geleverd door Rijkswaterstaat. Maar als marktpartijen deze aanbieden zal deze zeker worden gebruikt.

[b] conclusie [/b] is dat de uitdaging in dit project vooral is om de data op een juiste manier te gebruiken. En technisch juist aan elkaar te knopen. Het gaat erom dat je de berekeningen ‘goed’ en handig gebruikt en belangrijk daarbij is hoe deze informatie tot stand komt. Ook belangrijk is dat de planner met de informatie leert omgaan. En uitdaging; hoe presenteer je de informatie aan de planners? Die al behoorlijk wat informatie te verwerken hebben?

Op dit seminar is de nieuwe Geo in Business uitgedeeld, met als thema logistiek en geo-ict. Het blad is via het [url=http://www.geobusiness.nl/contact]contactformulier[/url] op te vragen. Vergeet niet het adres erbij te vermelden.


[b]meer informatie:[/b] www.verkeersonderneming.nl of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..