Donderdagochtend half acht, terwijl het buiten nog donker is, start de Ontbijtsessie Geo-standaarden georganiseerd door Geonovum en GeoBusiness Nederland in het NBC Business Center in Nieuwegein. Donderdagochtend half acht, terwijl het buiten nog donker is, start de Ontbijtsessie Geo-standaarden georganiseerd door Geonovum en GeoBusiness Nederland in het NBC Business Center in Nieuwegein. De gastheren Rob van de Velde (directeur Geonovum) en Theo Thewessen (bestuurslid GeoBusiness) leggen uit dat het doel van deze sessie is om het met elkaar te hebben over de potentie van geo-standaarden, door de toepassing van standaarden kunnen namelijk hele interessante dingen ontstaan.
Daarnaast zijn de voorzitters benieuwd naar de ideeën van de deelnemers over de manier waarop Geonovum en geo-bedrijven elkaar beter kunnen vinden bij het creëren en implementeren van geo-standaarden. Theo Thewessen lanceert het idee om een Special Interest Group te formeren, een soort open platform van experts op het gebied van standaarden die kan dienen als klankbord en loket vanuit het bedrijfsleven naar bijvoorbeeld de Geonovums van deze wereld.
[b]Win-win-win-win situaties[/b]
Kennisopbouw en kennisuitwisseling ten behoeve van gebruikers/opdrachtgevers is een doelstelling die Geonovum en GeoBusiness delen. Door te participeren in testbeds bijvoorbeeld, komen bedrijven dichter bij potentiële opdrachtgevers, en profiteren alle partijen van de ontstane kennis over standaardisatie. Ook het 'train de trainers- programma' van Geonovum met als kennisproduct de wikipagina’s, is er op gericht om eenduidig over standaarden te kunnen communiceren. Waar we naar streven is een ‘win-win-win-win’ situatie voor GeoBusiness leden, overheid en bedrijfsleven, kenniscentra en de maatschappij als geheel, aldus Jan Roodzand van GeoBusiness Nederland.
Volgens Marcel Reuvers, expert geo-standaarden bij Geonovum, zijn er legio kansen voor het bedrijfsleven: de implementatie van de INSPIRE-richtlijn, het programma Publieke Dienstverlening op de Kaart (PDOK), het Nationaal Georegister, Sensorweb Enablement, 3D stadsontwikkeling, de Basisregistratie Grootschalige Topografie, en de eerder genoemde participatie in het train de trainers programma en de testbeds.
[b]‘Voor ieder wetje een nieuw pakketje?’[/b]
In rondetafeldiscussies brengen de deelnemers verdieping aan rond de volgende onderwerpen:
1. Wat is nodig om de geo-potentie ten volle te benutten in Nederland?
2. Hoe kan Geonovum de geo-bedrijven (verder) ondersteunen?
3. Hoe kan de kennis vanuit de geo-bedrijven Geonovum ondersteunen?
4. Hoe profileren we de geo-potentie naar de opdrachtgevers binnen het bedrijfsleven en de overheid?
De geo-informatie sector benut de geo-potentie niet volledig, dat merken we bijvoorbeeld aan het feit dat we het traditionele werkveld blijven bedienen en best wat meer ‘out-of-the-box’ kunnen denken. De potentiële opdrachtgever is nog niet geo-bewust, en daar ligt een verkoopopgave voor de sector. Daarin kunnen we als sector uitblinken door in plaats van ‘voor ieder wetje een nieuw pakketje’ in integrale oplossingen te denken waarmee de opdrachtgever geholpen is. Standaarden zijn daarin van grote waarde, want standaarden stellen de geo-bedrijven in staat zich meer te concentreren op de innovatieve oplossingen.
Daarnaast moeten we onderkennen dat iedere markt zijn eigen standaarden kent en dat deze lastig uitwisselbaar zijn. In de Business-to-Business markt hanteert men andere standaarden dan in een Business-to-Consumer markt. Iets waar ook bij het opzetten van de Special Interest Group rekening mee moet worden gehouden. Wat betreft het antwoord op vraag twee en drie was men het erover eens dat een belangrijke rol voor Geonovum is om de bedrijven met de specifieke expertise in een bepaalde markt bij de ontwikkeling van de standaarden te betrekken. Men is het over eens dat om kennis te delen, het vereist is om vertrouwen te hebben in elkaar. Namelijk het vertrouwen dat de con-cullega niet wegloopt met jouw ideeën en kennis.
Het is dus zaak dat we de geo-potentie naar de opdrachtgevers binnen het bedrijfsleven en de overheid beter profileren, het beste kan dat worden gedaan door deze potentie ‘te laten zien’. En bewustzijn te creëren bij het (grote) publiek; namelijk het bewustzijn dat geo hun dagelijks leven meer raakt dan zij zelf in de gaten hebben. Helaas blijken er nog niet veel Nederlandse filmpjes/ illustratieve films beschikbaar waarin geo-bedrijven hun toegevoegde waarde demonstreren.
Al met al een succesvolle bijeenkomst. En een goede aanleiding voor het oprichten van de ‘SIG (Special Interest Group) standaarden’. Zodat zo het standaardenvraagstuk pro actiever kan worden aangepakt. Geonovum en Geobusiness zullen de acties de komende periode samen concretiseren en de leden op de hoogte houden.
Er bleek naderhand behoefte aan een herhaling van de ontbijtsessie met enige verdieping rond bepaalde thema’s, en zelfs (of misschien wel juist?) op dit vroege tijdstip.
Download de [url=http://www.geonovum.nl/sites/default/files/u90/Kansen_geo_business_-_basispresentatie.pdf]presentatie van Jan Roodzand en Marcel Reuvers[/url]