De overheid heeft samen met brancheverenigingen uit de bouw en infra een gemeenschappelijke verklaring opgesteld: Samen doorbouwen aan Nederland. De verklaring komt voort uit de gesprekken die minister Ollongren van BZK met de betrokken partijen voerde om de impact van het coronavirus op de sector en de Nederlandse economie te beperken. Dit is een initiatief van de ministeries van BZK en IenW. Uiteraard onderschrijft GeoBusiness NL deze verklaring. Vandaag is er een update verschenen met onze vereniging als een van de ondersteunende organisaties.
Op 1 april 2020 heeft minister Stientje van Veldhoven voor Milieu en Wonen aan de Eerste en Tweede Kamer laten weten dat de invoering van de Omgevingswet (OW) meer tijd kost dan verwacht. De combinatie van een stevige implementatieopgave en de maatregelen rond het coronavirus heeft grote impact op alle partijen die werken aan de OW. De minister verwacht in mei 2020 met een nieuwe datum te komen. Het uitgangspunt is om de vertraging zo kort mogelijk te houden. Daarvoor moet de nodige informatie verzameld en geanalyseerd worden. GeoBusiness NL is gevraagd om hierover mee te denken.
Op donderdag 16 april 2020 is er vanuit GeoBusiness NL een notitie gestuurd naar alle stakeholders en partners uit de overheid met betrekking tot de omgevingswet. In deze notitie geven wij verder invulling aan ons advies van een geleidelijke overgang, waarbij wij uitgaan van een realistische invoeringsdatum op 1 januari 2022.
Op 8 april 2020 heeft overleg plaatsgevonden tussen minister Van Veldhoven voor Milieu en Wonen en de koepels van gemeenten (VNG), waterschappen (UvW) en provincies (IPO) over het proces om een nieuwe datum voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet te bepalen. Het streven is om in mei 2020 met een nieuwe datum te komen.
Het uitgangspunt is om de vertraging zo kort mogelijk te houden en om uiteraard tot een realistische, nieuwe datum voor de inwerkingtreding te komen. Daarvoor moet de nodige informatie verzameld en geanalyseerd worden. Het gaat onder andere om een voortgang van de realisatie van de laatste technische functionaliteiten van het Digitaal Stelsel Omgevingswet en de uitkomsten van de voortgangsmonitor. Oorspronkelijk zou voor de zomer worden gekeken naar de haalbaarheid van de eerder geplande datum van 1 januari 2021 voor inwerkingtreding van de wet.
Het SVB-BGT is bezig met het maken van een modelbestek voor de bijhoudingswerkzaamheden voor de BGT en de BAG-geometrie. Inmiddels is het zover dat de tekst voor dit modelbestek nagenoeg klaar is. Het SVB-BGT heeft hierover ook al een sessie met bronhouders gehad.
De volgende stap is nu om het modelbestek ook met een vertegenwoordiging van de geobedrijven bespreken. GeoBusiness Nederland is gevraagd hiervoor een review-groep samen te stellen. Indien je hier aan mee wilt doen dan kun je je aanmelden bij Anke van Dellen (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)
Meer over het modelbestek:Dit modelbestek is opgesteld door het SVB-BGT. Het dient ertoe bronhouders te ondersteunen bij de uitbesteding van werkzaamheden die nodig zijn voor de bijhouding van de BGT en de BAG-geometrie. Het modelbestek geeft een procesbeschrijving, stelt eisen en beschrijft welke controles uitgevoerd moeten worden. Het beoogt bronhouders te helpen met het bijhouden van een kwalitatief hoogwaardige registratie die voldoet aan de wettelijke eisen van de BGT.
Het modelbestek biedt ook helderheid bij opdrachtnemers. Zij weten wat ze kunnen verwachten als er werkzaamheden worden ingekocht op basis van dit bestek.
Het modelbestek is een hulpmiddel voor bronhouders van de BGT. Zij kunnen dit bestek gebruiken als onderdeel bij de inkoop van bijhoudingswerkzaamheden. Het bestek beoogt een duidelijke beschrijving te bieden van de volgende aspecten:
de eisen die gesteld worden aan de werkzaamheden;
de werkprocessen die gevolgd moeten worden;
de controles die door de opdrachtgever moeten worden uitgevoerd.
Het modelbestek gaat nadrukkelijk niet in op inkoopvoorwaarden etc.
De vier scenario’s van het CPB over de economische gevolgen van coronacrisis, onderstrepen te enen male het enorme belang van het noodpakket van de overheid dat is gericht op continuïteit van bedrijven en van werk en inkomen voor mensen. Dat zeggen VNO-NCW en MKB-Nederland in reactie op de vanochtend verschenen de CPB-ramingen. Uit een eigen enquête van de ondernemersorganisaties blijkt dat de pijn van de crisis in bijna alle sectoren van de economie wordt gevoeld.
27 maart 2020 - Een bericht van MKB-NL en VNO-NCW
In het gunstigste scenario krimpt volgens het CPB het bruto binnenlands product (bbp) dit jaar met 1,2 procent. In het slechtst bedenkbare scenario is de krimp 7,7 procent in 2020 en nog eens 2,7 procent in 2021. ‘Wat de daadwerkelijke impact zal zijn, is natuurlijk onzeker, omdat niemand weet hoe lang de coronacrisis aanhoudt en de beperkende maatregelen nodig zullen zijn. Dit toont ook hoe belangrijk het is om het coronavirus onder controle te krijgen. aan dat Maar duidelijk was en is dat een recessie onafwendbaar is’, aldus de ondernemersorganisaties.
96 procent voelt negatieve gevolgen
Uit een enquête van VNO-NCW en MKB-Nederland onder bijna 160 aangesloten brancheorganisaties blijkt dat 96 procent negatieve gevolgen van de coronacrisis ondervindt. Ongeveer de helft van de branches ziet nu al een omzetverlies, dat varieert van 20 en tot 100 procent.
De brancheorganisaties verwachten voor de komende drie maanden geen verbetering. Twee derde voorziet ook dan een omzetverlies tussen de 20 en de 100 procent. Meer dan de helft ervaart al problemen in de productieketen met toeleveranciers. Dat kan bijvoorbeeld gaan om onderdelen die niet worden geleverd en handelsbelemmeringen.
Twee derde van de branchedirecteuren voorziet dat de aangesloten ondernemers niet aan de bestaande verplichtingen zullen kunnen voldoen. Meer dan 80 procent verwacht dat bedrijven in hun sector aanspraak zullen moeten maken op extra financiering of krediet. Slechts 22 procent geeft aan nu al goede toegang te hebben tot eventueel noodkrediet of financiering.
Afname werkgelegenheid
De effecten van de omzetdaling en vraaguitval zullen enorm zijn. Een grote meerderheid (83 procent) geeft aan binnen drie maanden een afname van de werkgelegenheid te verwachten. Dat komt ook omdat bij slechts 15 procent thuiswerken heel goed mogelijk is. Een grote meerderheid (79 procent) verwacht bovendien een (zeer) grote impact op voorgenomen investeringen. Een klein deel van de sectoren verwacht de komende drie maanden overigens een stagnatie (10 procent) of zelfs groei (3 procent). Dan gaat het bijvoorbeeld om online handel, supermarkten of producenten van medische middelen.
Samen door de crisis
‘Het bedrijfsleven, het kabinet en de vakbeweging staan zij aan zij om samen door de crisis te komen’, benadrukken VNO-NCW en MKB-Nederland. 'Doel is dat bedrijven de coronacrisis overleven en dat mensen hun werk of inkomen behouden. Het crisispakket dat vorige week bekend is gemaakt, is daarop gericht. Onderdeel van dat pakket is dat banken ook soepeler omgaan met kredieten en liquiditeitsproblemen helpen oplossen. Deze enquête onderstreept het enorme maatschappelijke en economische belang ervan.' De organisaties wijzen daarbij op het belang van onderlinge solidariteit tussen ‘groot’ en ‘klein’.
Op initiatief vanuit Esri Nederland heeft GeoBusiness Nederland een overeenkomst gesloten met Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) met betrekking tot de 'kleurenkaart zelfredzaamheid'. Dit is de meest betrouwbare en complete bron op dit moment waarin onder meer locaties zijn vastgelegd van onder meer basisscholen, zorginstellingen, etc. We zijn dankbaar dat in deze uitzondelijke omstandigheden het IFV deze gegevens beschikbaar maakt en toestemming geeft om deze op de NL COVID-19 Hub te plaatsen zodat alle organisaties die druk zijn met de crisis ontstaan door het coronavirus deze gegevens nu kunnen raadplegen om tot betere inzichten en besluiten te komen. De kaart is hier te raadplegen: https://lnkd.in/dEvPp26 En uiteraard ook weer op de NL COVID-19 Hub te vinden: https://esri.nl/corona.
DatMobility doet onderzoek naar de recreatieve verplaatsingen dit alles op basis van het Nederlands Verplaatsingspanel, een initiatief van DAT.Mobility, Kantar Public Nederland en Mobidot B.V. Wat blijkt? Het autogebruik is vrijwel gehalveerd, de spitsperioden zijn verdwenen en het openbaar vervoer laat men links liggen. Veel mensen maakten hun recreatieve verplaatsingen met de fiets en te voet. Dit was terug te lezen, on- en offline in de Volkskrant. https://lnkd.in/eeVpU55
Zovoelikmij.nl brengt in kaart hoe mensen in Nederland zich voelen tijdens deze bijzondere situatie met het Corona-virus. En dan niet alleen als er iets mis is, maar vooral ook als je gewoon gezond bent en het goed met je gaat. Doe je mee? Check dan iedere dag even in en vertel hoe het met je gaat. Dit is een initiatief van Bolesian.
Vanwege het verbod op evenementen tot 1 juni 2020 is de FIG 2020 afgelast. Lees hier de volledige update van Louise Friis-Hansen FIG Director and Co-Conference Director en Paula Dijkstra Co-Conference Director FIG 2020: https://www.fig.net/fig2020/covid19.htm
De regering verdient alle complimenten voor het grote pakket aan steunmaatregelen dat is opgesteld voor ondernemers. Dit is een geweldig vangnet en het is goed te weten dat je hier als ondernemer op kunt terugvallen.
Wij zien mogelijkheden om de werkzaamheden in onze sector draaiende te houden zonder direct een beroep te hoeven doen op het pakket aan steunmaatregelen. Onze branche is goed ingericht om op afstand te werken voor de verwerking en analysering van data en het ontwikkelen van Geo-ICT tooling. Hiermee dragen wij nadrukkelijk bij aan de oproep om zoveel mogelijk contacten te vermijden, terwijl de data inwinning in belangrijke mate solistisch wordt uitgevoerd.
GeoBusiness Nederland en Geo-Informatie Nederland doen een beroep op alle betrokken stakeholders in de geo-sector, met als doel ervoor te zorgen dat we alles op alles zetten om binnen de kaders van veiligheid en gezondheid onze werkzaamheden in de geo-sector te kunnen continueren, zodat wij vooralsnog geen beroep hoeven te doen op het pakket aan steunmaatregelen van de overheid.
Door de uitbraak van het coronavirus leven we in een roerige, surrealistische tijd. Het raakt ons allemaal. Om werkgevers en werknemers zo goed mogelijk hierbij te adviseren, organiseert ArboNed op dinsdag 24 maart aanstaande om 17.00 uur een gratis webinar. GeoBusiness NL is ook uitgenodigd deel te nemen.
De experts van Arboned geven informatie over de meest dringende vragen over het coronavirus in relatie tot werk zoals:
Welke (preventieve) maatregelen kunt u treffen?
Hoe gaat u om met ziekmeldingen in relatie tot het coronavirus? Wanneer wel en wanneer niet?
Welke regels gelden voor werknemers die preventief thuiswerken, in quarantaine verblijven of voor wie momenteel geen werk is?
Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen rond een re-integratietraject in deze tijd?
De experts van ArboNed zijn Truus van Amerongen, directeur medische zaken en bedrijfsarts en Pauline Oberink, bedrijfsjurist. In het live webinar kunt u via chat direct vragen stellen aan Truus en Pauline. Het webinar start om 17.00 uur en duurt tot ongeveer 17.30 uur. Ongeveer 30 minuten na afloop zijn Truus en Pauline met een panel van experts beschikbaar om uw vragen via de chat te beantwoorden. Na aanmelding kunt u het webinar op elk gewenst moment en apparaat terugkijken. U kunt dan geen live vragen meer stellen aan het panel.
Zoals allicht al bekend is, wordt de Werktijdverkorting vanaf 17 maart met onmiddellijke ingang geschrapt. Vanwege het coronavirus komt hier een nieuwe regeling voor in de plaats: de NOW (Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid). Wat houdt dit nu precies in voor u als werkgever?
Als u vanaf 1 maart minimaal 20% omzetverlies heeft gehad dan komt u in aanmerking voor een tegemoetkoming die afhangt van de hoogte van de daling. Dit betekent dat als er bijvoorbeeld 100% van de omzet wegvalt de tegemoetkoming van de werkgever 90% van de loonsom bedraagt. Van deze tegemoetkoming wordt 80% versterkt op basis van een voorschot. Op een later moment wordt berekend op welk bedrag u daarna nog recht heeft. Het onderliggende uitgangspunt is natuurlijk dat het loon van uw medewerkers wordt doorbetaald.
De NOW geldt ook voor oproepkrachten en andere flexibele medewerkers. Daarnaast staat deze los van de WW en heeft de regeling geen invloed op de al opgebouwde rechten van de medewerkers. Naast de voorwaarde van loonbetaling geldt ook dat u uw medewerker gedurende de NOW periode niet ontslaat op economische gronden.
Voor meer informatie omtrent het NOW, bekijk de informatie van het UWV. Wilt u gebruikmaken van de regeling? Doet u dan een aanvraag via het UWV. Mocht een eerdere aanvraag zijn afgewezen, kijkt u vooral wat er is veranderd onder de nieuwe regels.