Vooruitlopend op de begrotingsbehandeling van Binnenlandse Zaken in de Tweede Kamer heeft een aantal fracties schriftelijke vragen gesteld aan de Minister over toegang tot overheidsinformatie door bedrijven. De Minister heeft deze vragen inmiddels beantwoord.
Navigatiebedrijven TomTom en Garmin zitten elkaar wereldwijd op de hielen. Nu jagen ze beide op de digitale kaartenmaker Tele Atlas. TomTom bood een maand geleden twee miljard, Garmin wil 2,3 miljard euro betalen. Lees het complete artikel in [url=http://www.depers.nl/economie/118372/TomTom-nu-is-het-echt-oorlog.html]De Pers[/url].
Vooruitlopend op de begrotingsbehandeling van Binnenlandse Zaken in de Tweede Kamer heeft een aantal fracties schriftelijke vragen gesteld aan de Minister over toegang tot overheidsinformatie.
[b]Navigatiekaartenmakers gaan voor miljarden over tafel en hebben allemaal link met Nederland[/b].
De run op digitale kaartinformatie van de afgelopen tijd is een Nederlands succesverhaal. Alle bedrijven die de markt domineren hebben banden met Nederland. Is dat dankzij, of ondanks Philips? Lees het complete artikel in [url=http://www.nrc.nl/economie/article782565.ece/Nederland_zet_de_wereld_op_de_kaart]NRC Handelsblad[/url].
Op de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) wordt expliciet ingezet op het hergebruik van overheidsinformatie in het algemeen en de toegankelijkheid van geo-informatie in het bijzonder.
[b]BGI en VNBG samen in GeoBusiness Nederland[/b]
Het Bedrijvenplatform Geo-Informatie (BGI) en de Vereniging van Nederlandse Bedrijven in de Geodesie en Geo-Informatie (VNBG) gaan fuseren. Doel is om de hele geo-sector, van landmeten en databeheer tot GIS en geo-ICT,
Vanaf vandaag is op internet de digitale wegenkaart van heel Nederland toegankelijk via OpenStreetMap. Klik [url=http://www.nrc.nl/economie/article772221.ece/empty.html]hier[/url] voor het artikel op nrc.nl.
De geo-infrastructuur in Nederland maakt een snelle ontwikkeling door. Niet alleen inhoudelijk, maar ook organisatorisch moeten de bakens worden verzet. Een volwassen geo-wereld denkt verder dan producten of processen. Zij denkt in ketens, waarbinnen de marktsector en de overheidsector elkaar ruimte bieden en elkaar sterker proberen te maken. Een moderne overheid behoort, nadat zij haar informatiebehoefte heeft vastgesteld, eerst na te gaan of daarin door bestaand aanbod kan worden voorzien. Met deze invalshoek in het achterhoofd zou het zinnig zijn om ook nog eens goed na te denken over hoe we de invulling van eigendom, productie en distributie zouden moeten organiseren voor bijvoorbeeld de topografische bestanden, de GBKN, luchtfoto